Många som har åtminstone lite koll på IT och företagande tar gärna upp SEO. Det är utan tvekan så att SEO har betydelse för hur väl man lyckas som företagare. Jag tänker att jag kan resonera högt om vad SEO innebär.

SEO står för Search Engine Optimazation. På svenska heter det sökmotoroptimering. Ordet i sig säger en hel del om vad det står för. Enkelt uttryckt vill man bli så synlig som möjligt när andra söker på någon sökmotor som t.ex. Google. Det mest optimala vore att ligga högst på sidan eller åtminstone på topp tre.

När jag började med hemsidor på 1990-talet var det så få som gjorde samma sak som jag själv gjorde vilket innebar att man ganska lätt kom högt på en sökning. Idag finns det mängder av företag, kommunala verksamheter, privatpersoner och föreningar som håller på med mer eller mindre samma sak. Med hundratals eller tusentals sidor som tar upp likvärdigt innehåll blir konkurrensen väldigt hög. Det är därför SEO spelar stor roll.

Vad kan man då göra? Jag ska ge nio tips:

1. Det första man behöver tänka på är att ha ett eget och unikt domännamn. Det kostar ca 100 kr per år. Därefter bör man ha ett krypterat innehåll så att Google tolkar sidan som viktig och seriös. En krypterad sida har förledet https. Det är s:et som antyder att sidan är krypterad och säkrad.

2. Varje sida som man vill synliggöra bör ha en URL som indikerar tydligt vad det är för innehåll. Sidan ska ha en rubrik som tydligt ska indikera sidans innehåll och stämma överens med URL:en. Slutligen ska den inledande texten innehålla central information som säger vad sidan innehåller.

3. Det kanske viktigaste för att rankas högt är sidans innehåll och relevans. Kvalitén på innehållet, texten och bilderna, är av stor betydelse. Se till att du har välskrivna texter och att bilderna håller hög kvalitet. För tunga bilder gör dock siten långsam vilket, om inte annat, får besökare att välja ett annat alternativ. Längre och mer informativa texter är bättre än korta texter.

4. Det råder nog olika mening om vad sajtens storlek har för betydelse men min erfarenhet är att en sajt kommer upp på rankingen om den innehåller många sidor och en hög grad av intern länkning. Länka från flera sidor på sajten till de sidor som är extra viktiga.

5. Än viktigare än interna länkar är externa länkar. Försök att få andra sidor att länka till din sida. Eventuellt får du betala för att bli omskriven eller synas på någon annans sida med länk till din. När du får länkar ska de sidor som länkar helst ha ett relevant innehåll som har naturliga kopplingar till innehållet på din sida. En annons, i form av en banner, ger ofta något som kallas en nofollow-länk och det du helst vill ha är en dofollow-länk. Annonser ger uppmärksamhet och trafik men de ger inte länkar som ökar rankingen.

6. Genom att synas på sociala medier och på annonser ökar du trafiken på din sida vilket kan ha effekt på hur viktig din sida uppfattas vara från sökmotorer. Skapa videoklipp som ligger på din egen sida eller på t.ex. Youtube som pekar till din sida. Detta signalerar att du har en viktig sida som ska uppvärderas av sökmotorer.

7. Skapa en egen blogg om innehållet på din sida. Många skapar en integrerad blogg som kan ge effekt genom internlänkning. Min erfarenhet är att det ändå är att föredra att ha en separat blogg som länkar till sidan med externa länkar.

8. Se till att din sajt är mobilanpassad från början. De flesta använder sin smartphone när de söker idag och därför ska sidan i första hand fungera bra på en mobil och i andra hand på en laptop. Google anpassar rankningen beroende på vilken plattform man använder. Den som använder en mobil får inte upp icke mobilvänliga sidor högt på sin sökning. Samtidigt kan en icke mobilvänlig sida, om den är relevant, komma ganska högt på en laptop-sökning.

9. Använd analysverktyg för att se att det du gör får önskad effekt.

Det finns ett flertal analysverktyg som erbjuder lite olika information att jobba med. Det första du bör göra är att skaffa Search Console hos Google. Googla Serach Console så får du upp en startsida. Just nu finns det en gammal och en ny version. De är ännu inte helt överensstämmande men oavsett vilken version du använder får du en tydlig indikation på hur din sida fungerar.

MOZ är ett USA-baserat företag som är specialiserat på SEO som har ett eget ranking-system. På MOZ-rank kan du få en indikation på en hundrastegs-skala hur attraktiv din sida är. MOZ ger en siffra på hur högt rankad en specifik sida är och hur högt rankad hela domänen är. Sidans rank kallas Page Authority (PA) och domänens rank kallas Domain Authority (DA). Du kan använda MOZ eget verktyg på https://moz.com/link-explorer . Det är gratis men begränsat till ett fåtal körningar per månad. Det finns en del gratissidor som är användbara och min favorit är denna:

https://www.checkmoz.com/

Där kan du skriva in flera URL:er samtidigt på en och samma sökning. Jag har jämfört dessa två verktyg och de stämmer överens bra.

En annan ranking som är vägledande är Ahref (https://ahrefs.com/sv/site-explorer). De erbjuder URL rating som står för den specifika sidan du vill testa samt domain rating som står för hela domänen/sajten. Det är inte helt ovanligt att Ahref och MOZ stämmer ganska väl när det gäller sidor (en specifik URL) men mindre väl när det gäller domänen.

Poängen med dessa två rankingar är att ge en indikator på hur stora chanser en sida har att hamna högt på en Google-sökning. I väldigt många fall ligger du bra till om du har en ranking på MOZ eller Ahref på 30 (av 100) på din sida. Hur högt din sida kommer på en Google-sökning beror dock på hur hög ranking andra sidor med likvärdigt innehåll har. Inom vissa områden är konkurrensen stenhård. Inom andra områden är den mindre tuff.

På senare år har man ifrågasatt om MOZ och Ahref är tillräckligt bra verktyg för att mäta kvalitén på en sida. Det bästa verktyget för att mäta detta är Majestics Flow Metrics. De två värdena som har störst betydelse är Citation Flow och Trust Flow. Enkelt uttryckt så ger Citation Flow ett värde på den totala kraft som länkar in till din sida har. Trust Flow ger ett värde på kvalitén på inlänkarna. Länkar med dålig kvalité drar ned värdet. Därför är nästan alltid Trust Flow lägre än Citation Flow. Ett för stort avstånd är ett tecken på att många inlänkar är av låg kvalitet. Det man kan och bör göra är att öka antalet länkar med hög kvalitet och minska dem med låg kvalitet.

Man kan prova Majestics verktyg gratis på denna sida:

https://majestic.com/

Även Majestics värden går från 0 till 100 och ett högre värde är alltid bättre. Jobba på att få upp din sajts Trust Flow och se till att avståndet till sajtens Citation Flow är så litet som möjligt.

Sammantaget har jag nu tipsat om ett flertal verktyg som kan ge en god bild av hur bra din sida är och därmed hur stora chanser dina sidor har att komma högt på en Google-sökning. Om jag har fått dig att än mer inse vikten av SEO kan du nu söka vidare för att fördjupa dina kunskaper på området.

Lycka till!

17 Nov 2018