Jag tycker om att gå på mässa för att få inspiration. Om jag ska vara helt ärlig är det ganska tröttande att gå på mässa men det positiva överväger det negativa med bred marginal. Det roliga med att gå på mässa är att de företag man redan samverkar med har nya produkter att erbjuda samt att man hittar nya företag att samverka med.

Det vanliga är att man får träffa företagets säljare. En del är hur trevliga som helst. Roligast är dock när man får träffa företagets ägare och grundare. Jag gillar att de tar sig tid att träffa sina gamla och nya samverkanspartners. När det är en ägare av ett stort företag som dyker upp kan jag nästan bli lite 'star struck'. Det handlar trots allt om någon som har startat upp från noll och lyckats på en internationell arena. Denna någon som har lyckats har min beundran.

Den stora utmaningen med att gå på mässa är att man hittar mycket fint att ta in till sin egen verksamhet. Om man tycker att man saknar något i sitt sortiment och äntligen hittar det som kan fylla ut en lucka känns det både bra och rimligt att utöka sortimentet. Det verkliga problemet är när det finns mängder av märken som alla har fina produkter men som är väldigt lika de märken man redan har. Hur mycket mer ska man ta in? Är det någon vits med att utöka? Å andra sidan kan man fundera på hur brett sortiment man ska ha. Är det inte bättre att nischa sig? Då vet kunderna vad de kan vänta sig.

Slutligen landar vi i att det blir lite nytt från våra etablerade märken och lite nya märken som kommer in. Begränsningen bestäms av hur mycket vi har råd med, hur mycket vi har plats med på lagret och vad vi tror att våra kunder vill ha. Den sista biten är den svåraste. Tänk om man visste precis vad kunderna vill ha. Men nu gör vi kvalificerade gissningar och hoppas att det går hem. Vi har en spännande tid framför oss.

30 jan 2019