Vi lever i en märklig tid. Arbetslösheten har stigit till över åtta procent. Företag permitterar eller går i konkurs. Det pratas mycket om att det är företag inom resor och turism, hotell och restaurang som drabbas värst. Många butiker får stänga igen medan e-handeln går hyfsat.

Saken är den att det går ganska dåligt för många e-handlare också. Vi var redan i slutet på förra året på väg in i en lågkonjunktur. I slutet på året ökade arbetslösheten tre månader i rad. Många e-handlare begärdes i konkurs och vissa ansökte om företagsrekonstruktion. De hade eller har väldigt små chanser att klara sig nu. De e-handlare som gick ganska bra över jul och nyår har haft det väldigt kämpigt sedan i början på mars.

Är det helt idiotiskt att starta nytt just nu? Det beror helt på vad man startar upp. Det finns en ökad, om än mycket tillfällig, marknad för en rad produkter och tjänster som inte särskilt många tänkte på för några månader sedan. Jag vet en person som precis hade startat en webshop för handsprit innan coronaviruset spreds över världen. Det hade kunnat gå hur bra som helst om det bara hade kommit in nytt på lagret när det tog slut.

Folk ändrar delvis sina beteenden när de är hemma mer. Musiklyssnandet minskar medan tittandet på film och serier ökar. Spelandet på nätkasinon ökar till den grad att många, inklusive regeringen, oroar sig och vill se regleringar för att undvika spelmissbruk och privat skuldsättning. Även försäljning av och spelande på spelkonsoler ökar. Folk försöker att roa sig, fördriva tiden eller tänka på annat än corona.

När konkurrensen på nätet ökar behövs det å ena sidan personer som kan erbjuda varor och tjänster som folk vill ha och å andra sidan personer som kan hjälpa dem som vill sälja varor och tjänster över nätet och synas.

Häromdagen startades sajten 567.se. Den startades och drivs av två personer som vet det mesta om att driva e-handel och synas på nätet. Sajten har dock inte fokus på detta utan är en sajt som presenterar nyheter inom teknik och internet. Där kan man läsa om effekterna av corona, om nya spel och om nya smartphones. Om man tittar på vad människor gör just nu är det en sajt i tiden.

Den stora frågan är vad som händer om några månader. Kommer nya marknader ha vuxit fram? Kommer nya varor och tjänster ta plats? En sak är troligtvis densamma. Kommunikation och marknadsföring kommer att använda samma och liknande kanaler som idag. Människor kommer att använda sociala medier och söka på google. Det vi vet om marknadsföring och SEO idag kommer att vara relevant även i slutet på detta år.

Vad tror du kommer att ändras? Vad tror du kommer att vara precis som vanligt? Dela med dig.

23 apr 2020