I början på varje år brukar det dyka upp listor och utmärkelser baserat på året som har gått. Ett särskilt område som jag gärna följer är hållbarhetsindex. I Norden finns det något som heter Sustainable Brand Index. Där kan man titta vilka varumärken inom varje nordiskt land som uppfattas som hållbart antingen av allmänheten eller av andra företag. Jag kan tycka att det är ganska intressant att jämföra topp fem från respektive lista.
Från 2018 års rapport anser befolkningen i Sverige att följande fem varumärken är mest hållbara:
Från samma år anser svenska företag att följande fem varumärken är mest hållbara:
Konsumenter har till stor del en annan uppfattning om vilka varumärken som är hållbara än vad företag har. Det enda varumärket som finns med på båda topp fem är Lantmännen. Bortsett från denna likhet utmärks listorna av skillnader. Då måste man ju fundera på vad som ligger till grund för dessa listor.
Det som presenteras ovan är från förra året. Det kommer nya listor för 2019. Den lista som jag kan hitta som är först ut med en hållbarhetindex i år är 2019 Global 100. Det är den kanadensiska tidskriften för ren kapitalism, Corporate Knights, som har listat de mest hållbara företagen i världen för tolfte gången. Ett minimikrav är att de har miljardinkomster för att bli bedömda. Skillnaden mellan denna lista och de listor som Sustainable Brand Index presenterar är att Global 100 baseras på hur företaget faktiskt presterar på en rad områden medan SBI redovisar hur vi uppfattar företagens varumärke. Det senare kan vara helt orelaterat till någon egentlig hållbarhetsfaktor.
Hur bra står sig då de svenska företagen bland andra företag i världen? Det finns inga svenska företag på Global 100 topp tio. Där finns dock två danska företag och ett finskt. Det svenska företag som placerar sig bäst på listan är Ericsson som ligger på 22:a plats. Det svenska företag som placerar sig näst bäst är Elektrolux på 36:e plats. Toppar listan gör det danska företaget Chr. Hansen Holding. Företaget har funnits sedan 1874 men är ändå relativt okänt utanför Danmark. Tydligen också i Danmark för företaget finns inte med på topp tio över mest hållbara varumärken enligt Sustainable Brand Index rapport för Danska varumärken.
Nummer två på listan är det franska företaget Kering SA, trea är det finska företaget Neste och fyra är det danska företaget Örsted. Neste återfinns inte på topp tio i Sustainable Brand Index rapport för Finland. Örsted återfinns inte på topp tio i Sustainable Brand Index rapport för Danmark. Relativt okända företag presterar bäst i test om man uttrycker sig så. De företag som konsumenter "gillar" bäst är inte de som är mest hållbara.
Samma trend återfinns i Sustainable Brand Index rapport för Sverige. De fyra svenska företag som finns med på 2019 Global 100 ligger inte på Sustainable Brand Index topp tio i Sverige. Ericsson som ligger bäst till på Global 100 finns inte ens med på SBI-listan. Elektrolux som är näst bäst av de svenska företagen på listan platsar inte ens på Sustainable Brand Index topp 100.
Vad finns det för andra perspektiv på hållbarhet som kan ge en bild av svenska företag? Om man frågar hållbarhetskonsulten Freya Williams, som har hjälpt många stora företag att ställa om, vilka som är de mest hållbara företagen i världen har hon ett mått som skiljer sig från Global 100. Hon lyfter nio företag som hon kallar för Green Giants. Dessa nio är företag som har gjort hållbarhet och miljöhänsyn till en stor ekonomisk framgång. Samtliga företag är mycket välkända globalt. Exempel är Tesla, Toyota Prius, Nike Flyknit och Unilever.
Enligt Williams är även IKEA ett av världens främsta på att tjäna pengar på hållbarhet. Samtidigt som många skämtar om IKEA, det gör vi även i Sverige, uttrycker många en beundran för IKEA. Ibland är effektivitet också hållbart. Ibland innebär återvinning en ekonomisk vinst. Det är sådant IKEA är bra på och som ger företaget en viss uppmärksamhet.
Sammantaget förefaller det som att vissa företag gör ett riktigt bra hållbarhetsarbete (ibland i det tysta), vissa är bra på att förmedla goda värden men är inte duktigare på hållbarhet än andra och vissa har gjort hållbarhet till en ekonomisk framgång. Privatpersonen i mig vill göra ett bra hållbarhetsarbete oberoende av vad andra ser och värdesätter men företagaren i mig vill att hållbarhetskonceptet ska bli en ekonomisk framgång. Det är därför företaget finns, för att drivas kring ett hållbarhetskoncept och genom detta gå med vinst.
Jag arbetar med hållbart företagande. Det finns ingen anledning att hålla tyst om det.