För dig som vill sälja varor och tjänster på nätet eller nyligen har börjat måste du ha goda relationer till influencers. Det finns lite olika slags influencers och det finns lite olika kanaler. Jag ska gå igenom de vanligaste här nedan.

Det första du behöver göra är att öppna konton på Instagram och/eller Facebook. Minst en av dem men helst båda. För dig som i huvudsak säljer tjänster är LinkedIn den ideala kanalen och därför bör du ha ett konto där och gärna i kombination med Facebook.

De samarbeten du ska satsa på är att skapa goda relationer till influencers på Instagram, Facebook och därtill bloggare. Det är inte en dum idé att knyta till sig någon vloggare på Youtube också. Jag ska fokusera på Instagram och Blogg i detta inlägg.

När du väljer ut vilka influencers du vill samarbeta på Instagram ska du titta efter vissa saker. Det går en gräns vid 10 000 följare som ger ägaren av kontot vissa fördelar som även du kan dra nytta av vid samarbeten. Instagram ser 10 000 följare som ett stort konto men det är klart att det finns mycket större konton. De mycket större tillhör ofta personer som är kända utanför Instagram och de är i regel dyra för att de ska tänka sig att samarbeta. Sikta in dig på dem med 10 000 följare om det går.

Kom ihåg att det inte alltid är en fördel att personen är känd. Följarna älskar sina idoler men de vet också att stora influencers får mycket betalt för att visa upp en produkt. Att veta detta kan minska viljan att köpa denna produkt. Den är inte nödvändigtvis influencerns eget val utan det som ger mest pengar. Mindre influencers får inte med samma självklarhet betalt för allt de vsiar upp och de får framför allt inte några hiskeliga summor. De är som oss andra som får skäligt betalt för utfört arbete. Ibland inte ens det.

Eftersom det är känt att 10 000 ger fördelar finns det de som köper följare. Du får granska kontot innan du skickar ett förslag om samarbete. Om ett konto har många följare men relativt få gilla och kommentarer på sina inlägg kan det tyda på många "spökkonton". Ett spökkonto är köpt för att fylla upp med mer följare men de är inte aktiva. Om man går in på ett spökkonto ser man att de har mycket få egna inlägg, mycket få följare och samtidigt följer väldigt många konton. Konton med spökföljare ska du undvika av flera skäl. De huvudsakliga är att du betalar för mycket mer än du får. Om kontoinnehavaren publicerar något är det mycket färre som ser bilden än du betalar för. Sedan kan det vara så att andra influencers inte gillar att du samarbetar med konton som har köpta följare. Därför hamnar du också i blåsväder och får svårt att få samarbeten med seriösa influencers.

Förutom att det finns väldigt stora influencers och relativt stora influencers (minst 10 000 följare) finns det även Brand Reps (Brand representatives) och ambassadörer. Brand representatives väljer du ut för att de tar högkvalitetsbilder som du kan använda i ditt flöde. De brukar få produkterna så att de kan ta fina bilder. Vissa nöjer sig med produkterna då de verkligen gillar varumärket. Andra gör jobbet mot en mindre summa pengar också. En ambassadör är en influencer som har ett nära samarbete med ett företag och delvis för detta företags talan. Det är vanligt att detta konto gör tävlingar för företaget och har särskilda erbjudanden. Det är en klar fördel om ambassadören har minst 10 000 följare.

Är det då nödvändigt att en Influencer har ett riktigt stort konto? Konton med fem till sju tusen följare är också stora. Dessa ska du naturligtivs samarbeta med till rätt pris. Även här gäller det att ha koll på att de inte har spökföljare. Det är ofta med konton i denna storlek man kan knyta långsikta och goda relationer. Man brukar kunna se ömsesidiga vinster som inte bara handlar om pengar. Vi samarbetar också med ännu mindre konton ibland av lite olika skäl. Det beror på vad man vill uppnå. Samtidiga samarbeten med små konton kan också ha stor effekt. Konton som är relativt nystartade och har fantastiska bilder kan man knyta till sig i ett tidigt skede om man anar att kontot kommer att bli stort på sikt.

Det finns influencer-communities där influencers går samman för att diskutera strategier och villkor på Instagram. Det är lite som ett fackförbund. Influencers vill inte bli utnyttjade. Tänk dig att någon som inte har fått så mycket uppmärksamhet IRL och som plötsligt får ett stort konto på Instagram, denna person är inte van vid mycket uppmärksamhet och kan tacksamt göra vissa samarbeten för en låg ersättning. I dessa communities lär de sig att ta skäligt betalt. En influencer har jobbat hårt för att få många följare och det ska de ha kredit för.

Influencers vill gärna skriva att de gör samarbeten. Det förväntas de göra. Samtidigt vet alla följare att när det står att influencers gör ett "samarbete" med XX är det ett betalt samarbete. Du som företag vill inte att det ska se betalt ut. Du vill att influencern ska lägga fram det som att hen har hittat en fantastisk produkt och nu tipsar andra om produkten. Innan du går in i ett samarbete gäller det att ställa frågan hur det kommer att presenteras.

Att skapa relationer på nätet är som i verkliga livet, d.v.s. där vi möts ansikte mot ansikte. Man behöver dela med sig av sitt liv, sina erfarenheter och sina tankar/känslor. Det handlar om att bygga upp en ömsesidig tillit. För den som strikt vill hålla det professionellt som kund och säljare (d.v.s. att du är kunden som köper influencerns tjänster) är det ok men i det långa loppet tjänar man på att skapa en personlig relation. Lär känna och visa intresse för personen som du vill ha långsiktiga samarbeten med. Det kan leda till att du får förmåner eller att du får en ambassadör. Duktiga influencers vet hur man kan dra nytta av alla funktioner som finns på Instagram som denna kan lära dig om ni har en god relation.

Medan Instagram är en kanal som har snabb reaktionstid är det sällan man kan få in mycket information per inlägg. En blogg har mer möjligheter att ha mer omfattande text och fler bilder. Det är även andra aspekter som skiljer sig åt. En influencer som bloggar har inte bara många följare utan kan även ge värdefulla länkar till din websida. När man funderar på att samarbete med en influencer som har blogg ska man be om statistik för besök och gärna vilka besökare de har för att matcha målgruppen väl (detta gäller även val av Instagram-konto), samt själv kolla upp vad en länk från den tilltänkta bloggen är värd. Det finns mängder med bloggar som har många besökare men som ger närmast värdelösa länkar.

En blogg kan genom ett inlägg med en länk till din websida skapa trafik till din sajt. Det är bra för då får du många nya besökare som upptäcker det du har att erbjuda. Även ur ett sökmotoroptimerande perspektiv är trafik på sidan bra. Google ser att din sida attraherar besökare vilket kan vara ett tecken bland flera att sidan är intressant och relevant. Länken har därtill ett värde i sig då varje länk är som en röst på din sida. Google räknar röster och har man många röster är man mer intressant och relevant. Därtill är vissa länkar mer kraftfulla än andra. Att få en kraftfull länk är bättre än flera svaga länkar. En kraftfull länk kommer från en sida som redan har ett gott anseende. Om den "röstar" på din sida ger det extra injektion och din sajt kommer att uppvärderas på Googles sökresultat. Din ideala deal med en bloggare är någon som ger dig uppmärksamhet, trafik och länkkraft. Allt i ett.

Etablerade influencers med blogg nöjer sig inte med produkter. De vill ha betalt och de som dessutom ger bra länkkraft vill ha extra mycket betalt. Många kommer att bli förolämpade om du vill "betala" med produkter. Undvik det som en ingång. Det vanliga är att de ger dig specifikationer på vad du betalar och vad du får. Därefter får du förhandla. Det skadar inte att tala om att du är nystartad. Det kan ge lite rabatt. Om influencern gillar dig är chansen ännu större att du får rabatt. De vill ju skriva om något som de kan stå för. Om du passar in i ramen för vad de kan stå för kan det ge möjligheter till lägre pris. Leta därför efter bloggare som kan tänkas ha liknande värderingar som dig och en liknande målgrupp.

När du väljer bloggar ur SEO-synpunkt är det idealt om ni har samma målgrupp. Innehållet i bloggen går i linje med innehållet på din sajt. Det värderas högt av Google vilket kan ge din sajt lite extra kraft. Relevansen är med andra ord hög. Detta ger också ökad chans till att bloggarens följare är intresserade av det du har att erbjuda. Att bara få ett inlägg hos en stor influencer ger inte nödvändigtvis så mycket tillbaka.

När du förhandlar om vad du ska få för pengarna får du vara noga med vilka sidor som inlägget ska länka till och vad det ska stå på länken. Det är alltid gångbart att ha ditt eget varumärke som ankartext (den text som är en klickbar länk). Ett annat bra alternativ är att länka till något av de varumärken, som du har i ditt sortiment, som bloggaren gillar. Det ökar chansen att besökarna klickar och att du får en bra länk till ett av dina varumärken som uppvärderas på Google.

En annan sak man kan försöka få med i förhandlingen är att bloggaren länkar till även andra sajter som du har. Om du har en egen blogg kan du be att få en länk till denna också. Stora bloggare tar mycket pengar och de vet att det är mycket för många köpare. Det gör dels att de också har svårt att få betalda inlägg och dels att de är tillmötesgående för att du är en liten aktör. Se därför till att få så mycket som möjligt för pengarna.

Att skapa goda relationer med bloggare är delvis som med andra influencers. Var trevlig och omtänksam. Försök att vara lite personlig. Låt vänskapen växa fram med tiden. En annan aspekt som kan vara värdefull är att du går med på att betala för ett inlägg med pengar men att du dessutom skickar med ett sampel. Om du vet att du har bra produkter vill du att en influencer också ska få upptäcka detta. Erbjud dig därför att skicka med ett prov som bloggaren kan fota och skriva specifikt om. Detta kan leda till, som det har blviti för oss, att bloggaren benämner ditt företag som "min favorit-webshop" eller något i den stilen. Det ger extra goodwill till ditt företag och kanske rabatter vid framtida samarbeten för dig.

Detta var några saker att tänka på när man jobbar med influencers. Förhoppningsvis fick du något av värde att arbeta vidare med när du utvecklar din egen verksamhet.

 

28 apr 2019