Även små företag kan vända sig mot den stora världen. Jag har nyligen startat två projekt som är av global natur. Det första är webbutiken E-LIMITED som är på engelska och levererar till hela världen. Detta projekt ligger inom ramen för det e-handlesföretag som jag är delägare av. Det andra projektet är ett internationellt livsstilsmagasin online med namnet Lustrous life. Den sajten är naturligtvis också på engelska och inom ramen för det andra företaget som jag är delägare av.

Jag ska beskriva dessa projekt lite närmare.

Ny liten webbutik för en stor marknad

Namnet E-LIMITED är en anspelan på att det handlar om limited editions som e-handel. Det är produkterna som säljs som är i begränsade upplagor. Tanken är att större märken som gör vissa av sina produkter i begränsad upplaga ska hamna hos oss. Några få exemplar alltså.

Det är inte allt som är i begränsad upplaga som intresserar den svenska marknaden. Därför är hela butiken på engelska som enda språk. I och med att vi i hela företaget har fraktavtal till hela världen får vår nya e-handel åka med på det avtalet och därmed kan vi skicka i stort sett vart vi vill, eller snarare dit kunden vill.

När man bara säljer produkter i limited editions blir det lätt tomt i butiken då de eftertraktade produkterna tar slut. Därför har vi valt att ha några produkter som stadigt sortiment. I nuläget är det några bälten med kolfiberspännen från airbelt och några väskor och skor från Marita Moreno. Vi får se om några fler varumärken blir lite mer bestående. Ett varumärke som inte är tänkt att bli bestående men som sannolikt kommer att återkomma ofta är mini rodini. De gör framför allt produkter till barn och i vissa fall är de i begränsad upplaga.

Livsstilsmagasin online

Jag har några bloggar och andra sajter. Dessa är inte på engelska (förutom e-butiken jag skriver om ovan) så nu tar jag steget och startar en sajt helt på engelska. Syftet med sajten är i själva verket flera syften. Ett syfte är att ha en bredare sajt som täcker in flera ämnen. Exempel på ämnen är fashion, lifestyle och IT. Ytterligare ett syfte är att arbeta med webdesign på ett annat sätt än jag gjort tidigare. Jag har tidigare skrivit om att design ibland kan stå ivägen för SEO. Därför har jag prioriterat SEO över design. Denna gång blir det tvärt om. Vi prioriterar design före SEO och jobbar på att sajten blir så välbesökt att det ger ett bra läge på google ändå.

Som lärare och forskare på en högskola kommer jag då och då i kontakt med studenter som ska tränas på att göra projekt online. Lustrous life kan fungera som en plattform för träning och lärande. Sajten har naturligtvis redaktörer som övervakar allt så det blir främst en chans att lära och inte direkt att få göra misstag som kan äventyra sajtens kvalitet.

I slutänden är detta ett projekt som ska generera inkomster. Det är trots allt en sajt inom ramen för ett vinstdrivande aktiebolag. Hur det ska komma in pengar från sajten återstår att se. Intresset ökar utifrån ju fler besökare man har och ju bättre SEO man har.

11 okt 2020